Osobnost dítěte

Na počátku našeho projektu byl nápad založit školku se zaměřením na celistvý rozvoj osobnosti, s důrazem kladeným na osvojování kladných vlastností. Dnešní mateřské školy obvykle nabízí spoustu kroužků, výuku angličtiny, všemožné alternativní edukační přístupy – a to může být mnohdy správná a efektivní nabídka. Náš projekt na tyto přístupy nerezignoval, v mnohém se nechává inspirovat pedagogikou Montessori nebo programem Začít spolu, ale snaží se klást důraz také na osobnostní stránku dítěte. Nejde nám tedy jen o to, co dítě umí, ale především o to, jaké je. Koneckonců právě profil osobnosti, jeho silné i slabé stránky a jeho vlastnosti budou v budoucnu určovat, jak dítě dovede rozvíjet a prohlubovat své získané dovednosti a schopnosti.

Abychom dokázali tento záměr realizovat, zaměřujeme se na úzkou spolupráci s rodinou (tzv. tutoringový systém) a snažíme se poznat a pochopit každé dítě nejen ve školním prostředí, ale i doma. K tomu slouží společné akce, úzký kontakt s rodiči, otevřenost a komunikativnost a samozřejmě vzájemná spolupráce na rozvoji osobnosti každého dítěte.

Pedagogové se vzájemně sdílejí nejen na pravidelných poradách, ale vytváří společně plány pro každé z dětí, radí se ohledně dalšího směru rozvoje a sdělují si zkušenosti, které vedou k lepšímu porozumění konkrétnímu lidskému jedinci.

Díky blízkému kontaktu mezi dítětem a pedagogem dochází k důležitým interakcím, které vedou k vytvoření přijímajícího a bezpečného prostředí pro každé dítě.


Svoboda a individualita

Druhou hlavní ideou MŠ Světluška je svobodný rozvoj individuálních talentů. Protože hudební výchova i výtvarná tvorba jsou v předškolním věku hodnotnými a důležitými prostředky pro výchovu a vzdělávání, zařazují se mezi samozřejmé prvky v řízené činnosti v každé mateřské škole. Naším záměrem ale je dát rozvíjení těchto oblastí mnohem víc prostoru a individualizovat je. V praxi to znamená, že dítě projevující zvýšený zájem o kteroukoli oblast – ať už jde o uměleckou, přírodovědnou nebo technickou – má prostor ji intenzivně rozvíjet. Nebazírujeme na tom, aby všichni namalovali ten který obrázek nebo aby zazpívali písničku, nemají-li o tyto aktivity zájem. Dbáme jen na zvládnutí společného základu předškolního vzdělávání, ale mnohem větší důraz klademe na přirozené talenty a zájmy každého dítěte. K tomu slouží individuální vzdělávání mimo kolektiv, jemuž je věnován patřičný prostor. 

V roce 2019 do naší školky chodil na příklad předškolák, který nijak zvlášť neholdoval běžné výtvarné tvorbě. Malování obvyklých konkrétních obrázků ho nezajímalo, většinu výtvarné nabídky ve školce odmítal. Pak se ale díky starostlivé tvůrčí mamince přišlo na to, v čem je ukrytý jeho potenciál – v abstraktní malbě a technikách, které si sám našel na internetu. A tak jsme mu s nadšením uspořádali vernisáž, která se velmi vyvedla a našemu předškolákovi udělala velkou radost.


Finanční dostupnost

Třetím pilířem, na němž projekt naší školky stojí, je otevřenost všem sociálním skupinám.  Jsme si vědomi, že platit školné v MŠ může nabourat nejeden rodinný rozpočet. Z toho důvodu se snažíme udržet poplatky za umístění dítěte v naší školce co nejníže. V tomto záměru nám pomáhá zařazení školy do Rejstříku škol a školských zařízení, což nás opravňuje k přijímání dotací ze státního rozpočtu. Při počtu 15 dětí však dotace na provoz školy nestačí, a tak nám pomáhá školné.

V současné době poplatek za umístění dítěte v naší školce nepřesahuje 3500,- měsíčně a 1200,- za stravu, přičemž je stravné v případě nepřítomnosti dítěte vratné.

Pomáhají nám také sponzoři, a to z řad fyzických osob, firem i samotných rodičů našich dětí. Z celého srdce jim děkujeme!

Nemusíte najít truhlu se zlatem, aby Vaše dítě mělo kvalitní vzdělání už od školky!